Forum mieszkańców bloków przy ul. Obozowej 38B oraz 38C

Witamy na forum mieszkańców bloków przy ul. Obozowej 38B oraz 38C w Krakowie. Zapraszamy wszystkich chętnych do dyskusji związanych z naszym osiedlem, okolicą i nie tylko.


#1 2013-05-15 12:29:35

 krzysztof

Administrator

Skąd: Obozowa 38B, klatka III
Zarejestrowany: 2011-09-07
Posty: 408
Punktów :   -1 

Oświetlenie

Automaty klatkowe i długość świecenia światła na klatkach.

Już jakiś czas temu nakazałem ustawienie jednakowej długości świecenia na wszystkich klatkach. Nie wszędzie się tak udało zrobić. Powodem są uszkodzone automaty schodowe. Konkretnie uszkodzony jest element regulacyjny. Sa dwa powody takiego uszkodzenia:
- zmiana czasu świecenia przez samych mieszkańców
- działalność pracowników SOBOLI (przykład klatki 3 w bloku B) ... po odpięciu gniazdek na klatkach po objęciu zarządu przez REDUTę zaczęli oni używać gniazda ze skrzynki połączone z automatem i ustawiali max czas włączenia po czym go przestawiali na wartość poprzednią

Trzeba sobie zdać sprawę, że element regulacyjny - potencjometr - jest niezwykle delikatny i wrażliwy szczególnie na przekręcenie. W przypadku automatów nastawy nalezy robić rzadko i tylko w razie konieczności.

POSTANOWIONO:
1. Wymienić uszkodzone automaty klatkowe
2. Wymienić zamek w skrzynce administracyjnej - mieszkańcy stracą do niej dostęp
3. Ustawić jednakowy czas świecenia na ok 100s

Oświetlenie w garażach.

Zostaną uruchomione WSZYSTKIE lampy. Ponieważ już słyszę zarzut o niegospodarność to postaram się wyjaśnić:
1. Głównym beneficjentem energii w garażach jest wentylacja, która działa non-stop na I biegu.
2. Drugim beneficjentem jest oświetlenie.
3. Trzecim podgrzewanie odpływów.

Isnieją trzy ciągi komunikacyjne po jednym w każdym garażu. Lampy w ciągach komunikacyjnych umieszczone są równolegle wzdłuż dłuższej ściany. Na ciągach istnieją odpowiednie przepisy dotyczące ilości światła. Co więcej co druga lampa jest lampą awaryjną i musi się swiecić 24h. Lampy awaryjne są dodatkowo wyposażone w urządzenia z akumulatorem, które muszą zadziałać po zaniku napięcia sieciowego.

W ciągach komunikacyjnych lampy, które nie są awaryjnymi oraz lampy nad miejscami postojowymi mogą być dowolnie gaszone i zaświecane.

Co można zrobić aby oszczędzić? Niewiele. Bo:
1. Zastosowanie oświetlenia ledowego odpada: mniejsza ilość światła, awaryjność, konieczność usunięcia zapłonników ze wszystkich lamp, niemożność stosowania w lampach awaryjnych czyli tych które świecą się non stop (nalezałoby zakupić specjalny system - oprawa + elektronika + świetlówki), no i wreszcie najważniejsze czyli kradzieże ... lampy muszą być zabezpieczane kratami i specjalnymi wkrętami co itak nie odstrasza złodziei
2. Zastosowanie świetlówek o mniejszej mocy (nad miejscami parkingowymi) związane jest z koniecznością wymiany opraw na mniejsze
3. Sekcyjne zapalanie w garażach jest źle zaprojektowane, co więcej Sobola zaoszczedził na instalacji i czujnikach co na chwilę obecną (utrata gwarancji) uniemożliwia jego prostą przeróbkę
4. Urządzenia zapłonowe w lampach są przystosowane do 2-óch świetlówek, użycie jednej zmniejsza czas życia świetlówki

/// Proponowane rozwiązanie na chwilę obecną:
- uszkodzone oprawy/zapłonniki zostaną wymienione (w ciągach komunikacyjnych na podwójne, nad miejscami postojowymi podwójne lub pojedyncze)
- wszystkie oprawy zostaną uzupełnione o świetlówki minimalnej mocy dla danej oprawy

/// Rozwiązanie ostateczne (po wygaśnięciu gwarancji lub decyzji wspólnoty)
- zostaną rozdzielone ciągi komunikacyjne i miejsca postojowe (zapalanie ciągów komunikacyjnych będzie niezależne od zapalania miejsc postojowych
- zostaną zweryfikowane czujki sekcyjne
- światła na poszczególnych miejscach postojowych będą zapalane indywidulanie: automatycznie (czujki - preferowane choć kosztowne) lub ręcznie przyciskiem

Offline

 

#2 2013-05-15 12:53:33

obozoweTango

Użytkownik

Zarejestrowany: 2011-11-15
Posty: 76
Punktów :   

Re: Oświetlenie

krzysztof napisał:

Automaty klatkowe i długość świecenia światła na klatkach.
POSTANOWIONO:
1. Wymienić uszkodzone automaty klatkowe
2. Wymienić zamek w skrzynce administracyjnej - mieszkańcy stracą do niej dostęp
3. Ustawić jednakowy czas świecenia na ok 100s

W klatce 2 bloku B podczas podziału mieszkań ktoś nie mógł sobie poradzić z zamkiem do skrzynki i go zdemontował. Także od tego czasu skrzynka jest bez zamka i każdy ma do niej dostęp. Każdy może też dla jaj wywalić bezpieczniki i cala klatka bez prądu.(był już taki przypadek)

krzysztof napisał:

Automaty klatkowe i długość świecenia światła na klatkach.
/// Rozwiązanie ostateczne (po wygaśnięciu gwarancji lub decyzji wspólnoty)
- zostaną rozdzielone ciągi komunikacyjne i miejsca postojowe (zapalanie ciągów komunikacyjnych będzie niezależne od zapalania miejsc postojowych
- zostaną zweryfikowane czujki sekcyjne
- światła na poszczególnych miejscach postojowych będą zapalane indywidulanie: automatycznie (czujki - preferowane choć kosztowne) lub ręcznie przyciskiem

Ręczne zapalanie przyciskiem światła nad miejscem postojowym to bardzo dobry pomysł. Przyjeżdżam mam potrzebę światła to pstryk i świeci powiedzmy 60s, mało to pstrykam jeszcze raz:) Nie mam potrzeby światła - nie świecę. Dla przykładu nad moim miejsce postojowym sytuacja wygląda tak że: po wymienia świetlówek świeca góra miesiąc po czym 2-3 miesiące mam ciemno:(

Offline

 

#3 2013-05-15 13:05:02

 kmmareek

Użytkownik

Skąd: 38C
Zarejestrowany: 2011-10-27
Posty: 410
Punktów :   

Re: Oświetlenie

Pytanie (trochę z przekąsem) dlaczego nie zlikwidować oświetlenia nad miejscami postojowymi (z wyłączeniem przypadków, kiedy akurat miejsce postojowe jest np. obok drzwi między garażami) - nie nad każdym miejscem jest oświetlenie, a płacą wszyscy... jedni mają jasno nad autem, inni mało co widza. Zmieniono sposób finansowania energii elektrycznej (płacą już nie wszyscy) to dlaczego z tym wypadku ma być inaczej? Jeśli już mają "swoją" świetlówkę niech się opowiedzą czy chcą z niej korzystać i od tego uzależnić stawkę za takie lepsze miejsca postojowe Sam chciałbym mieć nad swoim miejscem światło, a nie mam...

Offline

 

#4 2013-05-15 13:26:52

 krzysztof

Administrator

Skąd: Obozowa 38B, klatka III
Zarejestrowany: 2011-09-07
Posty: 408
Punktów :   -1 

Re: Oświetlenie

kmmareek napisał:

Jeśli już mają "swoją" świetlówkę niech się opowiedzą czy chcą z niej korzystać i od tego uzależnić stawkę za takie lepsze miejsca postojowe Sam chciałbym mieć nad swoim miejscem światło, a nie mam...

Powiem tak zaczynając od końca:
Nie chcemy ruszać instalacji bo stracimy gwarancję ale jeśli wspólnota powie, że ma ją gdzieś to przeróbki można zacząć raz dwa. Chodzi mi o to, że można zmienić sposób oświetlenia tak aby każde miejsce miało światło. Dlaczego nie? Co więcej tak jak napisałem mógłbyś je sobie włączać i wyłączać (albo robiłaby to czujka).

Co zaś do opłaty to tak jak mówiliśmy na zebraniu:
- jest to wymóg ustawowy i mający swoje usprawiedliwienie.
- koszt miejsca postojowego i komórki jest symboliczny i to niemal dosłownie. Zawiera nie tylko prąd ale sprzątanie, użytkowanie bramy itd. Tego nie da się ściśle podzielić bo np komórka podlega przeglądowi co spowodowałoby, że opłata za nią powinna być prawie taka jak miejsca postojowego albo wyższa. Twoje pytanie o stawkę przypomina mi dyskusję jak podzielić opłatę np za bramę dwóch właścicieli miejsc, których jeden wyjeżdża z garażu 3 razy dziennie a drugi 3 razy w tygodniu

Offline

 

#5 2013-05-15 13:50:44

 kmmareek

Użytkownik

Skąd: 38C
Zarejestrowany: 2011-10-27
Posty: 410
Punktów :   

Re: Oświetlenie

Pisałem z przekąsem - co nie zmienia faktu, że nad autem nie mam światła, a inni mają - a prąd jest wspólny. To inna sprawa niż częstsze/rzadsze korzystanie z bramy.

Offline

 

#6 2013-05-15 20:53:42

 krasus

Użytkownik

Skąd: 38C
Zarejestrowany: 2012-01-12
Posty: 446
Punktów :   

Re: Oświetlenie

nad moimi miejscami też nie pamiętam kiedy światło ostatnio świeciło a jeśli już to taki półmrok  był, natomiast niektórzy nad swoimi mają "dzień" a opłata taka sama u wszystkich?

Ja bym "olał" gwarancję no chyba, że w jej ramach wymieniają świetlówki (ile takowa kosztuje?) a instalacja hmm jak ktoś czegoś nie "wyczaruje" to raczej się sama nie uszkodzi, oprawy nie mam pojęcia. Dzięki temu można by było zamontować włączniki oświetlenia nad miejscami postojowymi i jak wcześniej wspomniano "potrzebuję zapalam".
Poza tym wiemy jak Prezes się miga od wszystkiego więc i od gwarancji będzie się starał uciec.

Offline

 

#7 2013-05-18 19:47:59

oskiewicz

Użytkownik

Zarejestrowany: 2012-01-10
Posty: 71
Punktów :   

Re: Oświetlenie

A ja mam dwa pytania:

1 - odnośnie oświetlenia schodów - na zebraniu również był poruszony temat zainstalowania czujek ruchu i wtedy odpowiedź była taka, że pociągałoby to za sobą konieczność przeróbki instalacji. Są natomiast w sprzedaży lampy wyposażone w czujnik ruchu, do których żadna przeróbka instalacji nie jest konieczna - wystarczy "unieszkodliwić" włączniki, co akurat jest czynnością banalną. Dodatkowo nie kosztują jakichś potwornych pieniędzy, więc i ich wymiana nie powinna być bardzo kosztowna.
Przykład lampy: http://allegro.pl/lampa-plafon-z-czujni … 43663.html

2 - w jaki sposób chcemy zaoszczędzić jakkolwiek na zużyciu prądu w garażach instalując włączniki świetlówek nad miejscami postojowymi? Miałem takie rozwiązanie w miejscu, gdzie mieszkałem poprzednio i z doświadczenia wiem, że raz włączone często świeci się tak długo, aż ktoś przechodzący lub ktoś z administracji go nie wyłączy. Ludzie po prostu o tym zapominają, albo mają to serdecznie gdzieś. Przykład dbałości o wspólne można zobaczyć w śmietnikach, w przypadku światła pewnie będzie podobnie...

Offline

 

#8 2013-05-18 22:01:25

 krasus

Użytkownik

Skąd: 38C
Zarejestrowany: 2012-01-12
Posty: 446
Punktów :   

Re: Oświetlenie

@oskiewicz
ad.2) Przecież istnieją czasowe włączniki (schodowe) i światło świeci się przez np. 1min. lepsze to niż np. cały czas palące się oświetlenie albo selektywnie, np. wjeżdżając na ostanie miejsce zapalasz światła nad wszystkimi miejscami po kolei (problem polega, że nie nad każdym miejscem obecnie światło się zapala mimo, iż są oprawy i świetlówki).

Offline

 

#9 2013-05-18 22:07:18

 krzysztof

Administrator

Skąd: Obozowa 38B, klatka III
Zarejestrowany: 2011-09-07
Posty: 408
Punktów :   -1 

Re: Oświetlenie

oskiewicz napisał:

Są natomiast w sprzedaży lampy wyposażone w czujnik ruchu, do których żadna przeróbka instalacji nie jest konieczna - wystarczy "unieszkodliwić" włączniki, co akurat jest czynnością banalną. Dodatkowo nie kosztują jakichś potwornych pieniędzy, więc i ich wymiana nie powinna być bardzo kosztowna.

Generalnie mieszkańcy oczekują w tym przypadku oszczędności (?) oraz bezpieczeństwa. Ja skłaniam się ku temu drugiemu bo jeśli światło gaśnie nagle komuś kto idzie z dzieckiem na rękach lub rowerem to robi się naprawdę nieciekawie.
Najprostszym pomysłem było rozdzielenie instalacji od parteru wzwyż oraz od parteru do garażu. Następnie w tej drugiej zainstalowanie LEDów i niech świecą się non stop. Oszczędność to żadna (pomysł chyba tańszy niż zaproponowana przez Ciebie wymiana lamp) ale bezpiecznie jest.
Poprosiłem elektryka aby rozeznał sprawę. Okazało się, że aby rozdzielić instalację i tak konieczne jest doprowadzenie zasilania ze skrzynek elektrycznych (poprowadzenie instalacji w ścianach lub korytkami do lamp). Niestety oryginalna instalacja jest dosyć zagmatwana i dodatkowo w każdej klatce inaczej zrealizowana. Koszt przeróbki to ok 150zł/klatka.
Aby zrealizować Twój pomysł taka przeróbka jest konieczna.

Co zaś do czujników. Trochę ten pomysł "osłabł". Aby cały obszar schodów został pokryty + miejsce pomiędzy drzwiami na dole to trzeba 3 dobre czujniki na klatkę. To powoduje wzrost kosztów do około ~400zł klatka czyli w sumie ~3200zł oba bloki.

Znam również tę lampę, którą zaproponowałeś. Mam też pewne doświadczenie zawodowe jeśli chodzi o czujniki PIR. Problem z nimi jest taki, że gwarantowany obszar pokrycia bardzo zależy od wysokości montażu czujnika. Jest to zmorą instalatorów alarmów w przypadku schodów. Przykładowo czujnik zainstalowany w połowie schodów pokryje jedynie jedną połówkę.

Dodam, że mamy inny pomysł, który właśnie sprawdzamy i powinien on zadowolić wszystkich.

oskiewicz napisał:

w jaki sposób chcemy zaoszczędzić jakkolwiek na zużyciu prądu w garażach instalując włączniki świetlówek nad miejscami postojowymi? Miałem takie rozwiązanie w miejscu, gdzie mieszkałem poprzednio i z doświadczenia wiem, że raz włączone często świeci się tak długo, aż ktoś przechodzący lub ktoś z administracji go nie wyłączy. Ludzie po prostu o tym zapominają, albo mają to serdecznie gdzieś.

Bardzo dobry argument. Wiem, że wyłączniki znajdują się na poprzednich etapach Soboli i się sprawdzają. Z drugiej strony można pomyśleć nad czujkami skierowanymi tylko na miejsca parkingowe. Kwestia kosztów.

Offline

 

#10 2013-05-19 21:05:45

 kmmareek

Użytkownik

Skąd: 38C
Zarejestrowany: 2011-10-27
Posty: 410
Punktów :   

Re: Oświetlenie

Czy czujnik nad miejscem postojowym, czy włącznik, czy włącznik czasowy nie ma znaczenie jeśli się nie ma oprawy oświetleniowej nad miejscem

Offline

 

#11 2013-05-20 11:58:22

 krzysztof

Administrator

Skąd: Obozowa 38B, klatka III
Zarejestrowany: 2011-09-07
Posty: 408
Punktów :   -1 

Re: Oświetlenie

Umówmy się, że kwestia jest otwarta. Jeśli tylko będzie taka wola mieszkańców (właścicieli miejsc postojowych) to przy przeróbce instalacji można dodać i/lub przenieść niektóre lampy. Na razie chciałbym aby działały wszystkie, które są. Obiecano mi, że prace zaczną się najpóźniej jutro.

Offline

 

#12 2013-06-17 09:08:32

oskiewicz

Użytkownik

Zarejestrowany: 2012-01-10
Posty: 71
Punktów :   

Re: Oświetlenie

krzysztof napisał:

Generalnie mieszkańcy oczekują w tym przypadku oszczędności (?) oraz bezpieczeństwa. Ja skłaniam się ku temu drugiemu bo jeśli światło gaśnie nagle komuś kto idzie z dzieckiem na rękach lub rowerem to robi się naprawdę nieciekawie.
Najprostszym pomysłem było rozdzielenie instalacji od parteru wzwyż oraz od parteru do garażu. Następnie w tej drugiej zainstalowanie LEDów i niech świecą się non stop. Oszczędność to żadna (pomysł chyba tańszy niż zaproponowana przez Ciebie wymiana lamp) ale bezpiecznie jest.
Poprosiłem elektryka aby rozeznał sprawę. Okazało się, że aby rozdzielić instalację i tak konieczne jest doprowadzenie zasilania ze skrzynek elektrycznych (poprowadzenie instalacji w ścianach lub korytkami do lamp). Niestety oryginalna instalacja jest dosyć zagmatwana i dodatkowo w każdej klatce inaczej zrealizowana. Koszt przeróbki to ok 150zł/klatka.
Aby zrealizować Twój pomysł taka przeróbka jest konieczna.

Co zaś do czujników. Trochę ten pomysł "osłabł". Aby cały obszar schodów został pokryty + miejsce pomiędzy drzwiami na dole to trzeba 3 dobre czujniki na klatkę. To powoduje wzrost kosztów do około ~400zł klatka czyli w sumie ~3200zł oba bloki.

Znam również tę lampę, którą zaproponowałeś. Mam też pewne doświadczenie zawodowe jeśli chodzi o czujniki PIR. Problem z nimi jest taki, że gwarantowany obszar pokrycia bardzo zależy od wysokości montażu czujnika. Jest to zmorą instalatorów alarmów w przypadku schodów. Przykładowo czujnik zainstalowany w połowie schodów pokryje jedynie jedną połówkę.

Dodam, że mamy inny pomysł, który właśnie sprawdzamy i powinien on zadowolić wszystkich.

Czekam na pomysł, czekam i nie widzę. Za to widzę, że jak zwykle - najlepiej nie zrobić nic i czekać, aż wszyscy się przyzwyczają.
Ale może skoro mamy tylko oszczędzać, to po prostu wykręćmy połowę żarówek i będzie po problemie? Wtedy, jak prosto przewidzieć, rachunki spadną z automatu o 50%?

Offline

 

#13 2013-06-17 18:13:36

tecku

Użytkownik

Zarejestrowany: 2011-09-19
Posty: 146
Punktów :   

Re: Oświetlenie

Wydaje mi się, że znowu było majstrowane przy czasach świateł w klatkach (bud. C 3 kl.), bo teraz jestem w stanie wyjść z klatki, obejść blok B wolnym krokiem i na tym samym świetle wejść na górę .

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
Hotels Kolpinsee